gewichtsverlies, vitaliteit en verjonging

Bibliotheek

Hormonen reguleren onze stofwisseling, onze eetlust, fysieke kracht en de omvang van onze spieren alsmede hoeveel en waar we vet opslaan, ons lichaamsgewicht en hoe we ons voelen. Alles draait echter om de balans tussen deze hormonen.

Voor vrouwen is dit vaak heel duidelijk. Zij ervaren bijv. maandelijks, ten tijde van de menstruatiecyclus, dat hun hormonale balans essentieel is voor hoe ze eruit zien en hoe ze zich voelen. Een veel voorkomend verschijnsel is dan ook het ‘Pre-Menstrueel-Syndroom’ (PMS) dat gepaard gaat met bijvoorbeeld heftige ‘moodswings’.

Ook wanneer vrouwen starten met de pil ervaren zij vaak een toename van hun vetmassa welke zich met name rond de billen en benen manifesteert.

Hormonen zijn verantwoordelijk voor de regulatie van ons metabolisme en het metabolisme (de stofwisseling) is weer bepalend voor ons lichaamsgewicht. Een snelle stofwisseling zorgt ervoor dat de calorieën verbrandt worden terwijl een trage stofwisseling de calorieën opslaat als vet. Daarom kunnen twee personen exact hetzelfde eten terwijl de één op hetzelfde gewicht blijft en de ander zwaarder wordt.
 

Door middel van voeding, supplementen en training kunnen we het metabolisme aanzienlijk verhogen. Met training alléén is deze doelstelling niet haalbaar! Zo moet je ongeveer 125 km. hardlopen om 1 kilo vet te verliezen.

Het is dus niet afdoende om af en toe, bijv. tijdens een training, het metabolisme even te verhogen. De kunst is om gedurende de gehele dag je metabolisme hoog te houden. Daarom speelt voeding in relatie tot de hormonale balans en het verhogen van het metabolisme een zeer grote rol. De strijd tegen overgewicht wordt pas gewonnen wanneer het metabolisme 24 uur per dag op een hoger niveau functioneert.

Gedacht werd dat met name insuline verantwoordelijk was voor de vetopslag, maar uit recent onderzoek is gebleken dat ook het groeihormoon, schildklierhormoon, stresshormoon en de mannelijke en vrouwelijke hormonen testosteron en oestrogeen een grote rol spelen m.b.t. het lichaamsgewicht en de lichaamssamenstelling.

Kortom, het is dus een samenspel tussen diverse hormonen wat bepaalt hoe we er uit zien, maar andersom heeft onze lichaamssamenstelling ook invloed op onze hormonale balans. Het is een vicieuze cirkel die doorbroken zal moeten worden om het lichaam weer in balans te krijgen.

De productie van de diverse hormonen wordt minder naarmate we ouder worden. Men was altijd in de veronderstelling dat dit een normaal proces was maar tegenwoordig wordt dit proces door diverse endocrinologen als abnormaal gezien.
 

De hormonale balans is simpelweg essentieel voor een goede fysieke en mentale gezondheid en het optimaliseren van ons metabolisme. Hormonen bepalen of men gezond oud wordt of juist snel aftakelt naarmate de leeftijd vordert.

Of je nu wilt afvallen, er beter uit wilt zien of je gezonder en jonger wilt voelen, alles valt en staat met het in balans brengen of houden van de diverse hormonen en het op peil houden van de stofwisseling. Dit alles kan bereikt worden met de juiste voeding en supplementen en met behulp van trainingen die aangepast zijn aan het betreffende hormonale profiel.

Factoren zoals voeding, stress, training, supplementen etc. zijn van cruciaal belang voor het wel of niet in balans zijn of krijgen van onze hormoonhuishouding.