gewichtsverlies, vitaliteit en verjonging

Eiwitten

Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd en vormen een essentieel bestanddeel van onze voeding. Proteïne komt van het Griekse woord protos, wat ‘eerst’ betekend. Proteïne wordt opgebouwd uit lange ketens aminozuren, de bouwstenen van proteïne.

Om alle eiwitten te maken heeft ons lichaam 22 verschillende aminozuren nodig. We maken onderscheid tussen essentiële, semi-essentiële en niet-essentiële aminozuren.

9 van de 22 aminozuren zijn essentiële aminozuren. Dit betekent dat deze aminozuren in onze voeding moet voorkomen omdat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken. De overige 13 aminozuren kunnen wel door het lichaam worden aangemaakt en worden daarom niet-essentiële aminozuren genoemd.

In sommige omstandigheden, zoals bijvoorbeeld periodes van veel stress, heeft het lichaam bijvoorbeeld meer van het niet-essentiële aminozuur glutamine (L-Glutamine) nodig. Omdat het lichaam in deze omstandigheden niet kan voldoen aan de vraag naar L-Glutamine wordt dit ook wel een semi-essentieel aminozuur genoemd.
 

Essentiële aminozuren:

  • L-Histidine
  • L-Isoleucine
  • L-Leucine
  • L-Valine
  • L-Lysine
  • L-Methionine
  • L-Phenylalanine
  • L-Threonine
  • L-Tryptophan


Niet-essentiële aminozuren:

  • L-Alanine
  • L-Arginine
  • L-Asparagine
  • L-Aspartic Acid
  • L-Cysteine
  • L-Glutamic Acid
  • L-Glutamine
  • L-Glycine
  • L-Proline
  • L-Serine
  • L-Tyrosine

 

Al deze aminozuren zijn nodig als bouwstenen voor o.a. ons haar, nagels, spierweefsel, botten, rode bloedcellen, productie van enzymen, neurotransmitters en elke nieuwe cel.

Er is veel discussie omtrent de hoeveelheid proteïne die we nodig hebben in ons voedingspatroon. Het varieert van 0,3 gram per kilogram lichaamsgewicht tot meer dan 2 gram per kilogram lichaamsgewicht. Het is daarom dan ook moeilijk om exact aan te geven wat een optimale hoeveelheid proteïne is.

Een belangrijk aspect is echter niet alleen hoeveel we eten maar ook hoeveel we opnemen. De maagzuurproductie speelt hierin zoals we later zullen zien een essentiële rol.

Het is zeer belangrijk dat we regelmatig complete eiwitten eten om ons lichaam constant te voorzien van alle essentiële aminozuren. Indien ons lichaam aminozuren nodig heeft om bijvoorbeeld enzymen, neurotransmitters of andere cellen op te bouwen is het belangrijk dat deze aminozuren in het bloed circuleren. Dit komt omdat aminozuren niet in het bloed kunnen worden opgeslagen.

Koolhydraten kunnen worden opgeslagen als glycogeen in spieren en in de lever, vet kan worden opgeslagen in de vetcellen en eiwitten worden opgeslagen in de spieren.

Om dus te voorkomen dat het lichaam spierweefsel gaat gebruiken voor het op pijl houden van aminozuren in onze bloedbaan is het belangrijk om regelmatig eiwitten te eten. Op deze manier creëren we een positieve stikstofbalans die het mogelijk maakt om spiermassa op te bouwen en spierafbraak tegen te gaan.